گروه ریاضی

دبیرستان نمونه دولتی کوثر

گروه ریاضی

دبیرستان نمونه دولتی کوثر

راهکار عملی برای مطـالعه ریاضـی

راهکارهای عملی برای مطـالعه ریاضـی

در این پسـت سعی داریم چند راهکار عملی برای مطـالعه ریاضـی بیـان کنم. مطمئن هستم به کارگیری این راهکارها می تواند تأثیر بسزایی بر یادگیری شما در دروس ریاضی داشته باشد و علاقه شما را به یادگیری ریاضیات، دو چندان کند.

1. اولین چیزی که باید بدانید این است که برای یادگیری ریاضیات باید به اندازه کافی وقت گذاشت. با یکی دو روز ریاضی خواندن نمی توان ریاضیدان شد! در ادامه خواهید دید که این حرف چقدر صحت دارد!

2. مطالعه و یادگیری ریاضیات، مانند مطالعه سایر دروس به محیطی آرام و به دور از سر و صدا نیاز دارد. سعی کنید در مکانی آرام و ترجیحا پشت میز مطالعه کنید.

3. کتاب ها و جزواتی را که احتمال می دهید در بین مطالعه ممکن است از آنها استفاده کنید، از همان ابتدا آماده کنید تا نیازی نباشد در بین مطالعه به سراغ آن ها بروید.

4. بازه های مطالعاتی خود را به توجه توانایی تان، مشخص کنید. مثلا مشخص کنید که میخواهم از الآن تا یک ساعت دیگر مطالعه کنم بعد 10 دقیقه استراحت داشته باشم دوباره یک ساعت و نیم دیگر مطالعه و ربع ساعت استراحت و همین طور تا به آخر.

5. تعاریف را به دقت تمام یاد بگیرید و سپس آنها را از زبان خودتان روی کاغذ بنویسید. تعریفها اساسی ترین رکن ریاضیات هستند. معروف است که ریاضیدانی می گفت: تعاریف را به من بگویید، قضایا را خودم ثابت خواهم کرد!

6. صورت قضیه یا مسئله را بخوانید و آنرا درک کنید. سپس از جانب خودتان آنرا روی کاغذ بیاورید.

7. یکبار از روی برهان قضیه  یا مسئله به گونه ای موشکافانه و به حالت نقادانه بخوانید. انگار که می خواهید اشکالی را در برهان آن پیدا کنید. همانگونه که مراحل اثبات را به ذهن می سپارید، به مواردی که در استنتاج از آنها استفاده شده نیز توجه کنید. از مطلبی که نمی دانید به سادگی عبور نکنید. گاهی ممکن است از قضیه یا مطلبی که قبلا گفته شده در برهان استفاده شود، اگر آنرا فراموش کرده اید بازگردید و ببنید که چه بوده است.

8. برهان قضیه  یا مسئله را از ابتدا مرور کنید.

9. همواره به یاد داشته باشید که بهترین راه برای یادگیری اثبات یک قضیه یا مسئله، فهمیدن آن است. اثبات هایی که فهمیده می شوند، ماندگاری بیشتری در ذهن خواهند داشت.

10. حالا نوبت خودتان است! خودتان را جای استاد یا مولف کتاب قرار دهید و صورت قضیه یا مسئله و نیز اثبات آن را از زبان خودتان بنویسید. اگر جایی از برهان را فراموش کرده اید فقط حق دارید تا آنجایی را که خودتان ثابت کرده اید و اندکی بعد از آن را (یعنی تا اولین جایی که بقیه اثبات را به یادتان می آورد.) نگاه کنید. سپس با در نظر داشتن این شرط اثبات خود را ادامه دهید.

11. قضیه یا مسئله را باید تا زمانی که خودتان مستقلا آنرا ثابت نکرده اید، به شیوه فوق تمرین کنید. در این موارد خود من معمولا به حداکثر یک تکرار دیگر نیاز خواهم داشت!

12. صورت قضیه یا مسئله، مراحل اثبات و نتایج آنرا خلاصه برداری کنید و به مطالعه ادامه دهید و در یک فرصت مناسب خلاصه هایتان را مرور کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد